Català · Español · English · Français · 汉语


Logo AgendaConcerts.cat


Busca concerts per dia

AgendaConcerts.Cat. Concerts i festivals musicals de tot el món · Facebook · Twitter | X · Instagram · Threads


Volem escoltar més Balmog!


Fotografies del dia 2022-07-16

Balmog, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.

Balmog, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.


Balmog, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.

Balmog, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.


Atonement, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.

Atonement, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.


Ered Guldur, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.

Ered Guldur, actuant a l'Espai Zowie de L'Hospitalet de Llobregat.




Qualsevol barri hauria d'estar animat un dissabte 16 de juliol al vespre, però l'ambient està mort a la Travessera Industrial de L'Hospitalet de Llobregat, frontera entre el polígon decadent i els blocs enormes de Bellvitge. La majoria dels bars i restaurants estan tancats i gairebé no es veu ningú pel carrer.

Després de 15 minuts caminant en direcció sud des de l'estació d'Avinguda Carrilet trobo un bar que regenta un xinès. En l'interior hi ha un benvingut aire condicionat i dos homes a la barra menjant braves i bevent cervesa en gots gelats. Jo també demano una cervesa i li pregunto si fa entrepans. Em respon que no fa menjar tot i tenir l'evidència al costat meu, que la cuina està tancada i ja hauria d'haver marxat, però té clients a la terrassa i s'ha d'esperar.

Està sol i sembla tenir por. De seguida, amb visible intranquil·litat, em comenta que està fart de la gent que fuma marihuana a la terrassa i les multes, els que dinen i després asseguren no tenir diners per pagar i dels que el volen pegar perquè sí. Ell només vol obrir els matins i servir els treballadors de les antigues naus que assegura que no li donaran problemes. No vol saber res dels veïns.

El paisatge d'aquest barri em recorda poderosament al Poblenou desaparegut dels anys noranta. Carrers deserts entre naus industrials obsoletes que alguns han començat a donar un altre ús, com en el que ens interessa, una sala de concerts anomenada Espai Zowie. També molts tallers i galeries artístiques s'han mudat de Barcelona a aquest lloc oblidat segurament obligats per la cobdícia immobiliària. Podria ser L'Hospitalet el nou Poblenou?

Trobo al costat del passatge Can Polític una benzinera amb clients que porten samarretes negres i cabells llargs, estic segur que allà venen cervesa. Els propietaris deuen estar al cas de la impossibilitat de fer una prèvia als concerts en condicions i la venen freda a preu de bar.

Entre la gent asseguda al terra de l'exterior de la sala, tot i estar oberta perquè ja són gairebé les nou. Veig els logos de grups com Autopsy, Mercyful Fate, Cryptopsy i altres que em resulten totalment il·legibles. Velles glòries del metall extrem en la seva majoria, però també hi ha dels Iron Maiden.

Decideixo comprar la meva entrada i esperar l'inici dels concerts de Balmog, Atonement i Ered Guldur a l'interior. El taquiller em diu que són 15 euros i després em demana mostrar-li l'interior del canell per marcar-me el segell i poder entrar i sortir del local. Li demano el tiquet de l'entrada i em respon obrint els braços amb l'interior de la mà mirant cap a dalt i un vast somriure que ensenya unes dents entreobertes. –No hem imprès entrades-. Això és l'underground.

A dins encara no hi ha ningú, ni tan sols en la taula de les mercaderies on s'amunteguen samarretes, vinils, cd's i inclús una cassette, un format oblidat que ha tornat el 2022 més com una forma de col·leccionisme que de gaudi musical, però hi ha aire condicionat, una benedicció durant aquesta segona onada de calor. La cervesa està bé de preu, a 3,5 euros, i continuo refrescant-me. Començo a sentir-me fresc i molt a gust repenjat a la barra, fa olor de net i a encens.

No triguen gaire a aparèixer sobre l'escenari els doomers Ered Guldur. No havia vist cap fotografia seva i em sorprèn que sigui una jove cantant la que domina l'escena. En realitat tots semblen molt joves o pot ser que tothom ja em comença a semblar jove, en qualsevol cas sempre m'alegra veure dones sobre l'escenari dels concerts de metall. I també entre el públic.

Són un quartet que anteriorment formaren un grup anomenat Mahara del 2018 al 2020 i que porten un parell d'anys amb el nou projecte. La formació de Sabadell la componen Marta Martínez (cantant), Litus (guitarra), Marc Rodríguez (bateria) i Pablo Robles (baix). Tenen un llarga durada, 'The March of the Undead' (2021) i un single 'Palantir's Quest' (2021).

Sota una llum vermella, Marta més que cantar xiuxiueja llargament. Descarto intentar entendre qualsevol cosa que digui, la veu és un altre instrument com la guitarra o el baix que té com a objectiu crear una atmosfera pesada i sinistra. Les cançons són molt llargues, sobre deu minuts cadascuna. Semblen cerimònies ocultistes amb cants rituals, detecto a terra una llauna de fanta de la qual surt fum, l'origen de l'encens.

El so és el del clàssic doom lent i aclaparador amb tocs més lleugers que recorden als mestres Black Sabbath, tot i que recorden en general més a grups com Electric Wizard o Windhand.

El seu ritual dura aproximadament una hora i el públic aprofita per fer una cigarreta a fora de la sala. Els pròxims són Atonement i el canvi no podria ser més brusc, la palanca de l'accelerador baixa al fons amb la descàrrega energètica black/thrash del quartet barceloní: Salva Mauri (guitarra), Italiano (cantant), Pau (baix) i Sergio (bateria).

Si Marta gairebé ni es movia amb Ered Guldur, el cantant d'Atonement no para de gesticular, moure les grenyes, llançar coces a l'aire, tirar-se a terra o ensenyar el dit del mig al públic. Va a mil mentre crida amb ràbia desfermada les lletres de les cançons 'Alma Envenenada', 'El Tirano del Páramo', 'Gossos Negres de la Mort', 'El Gorg dels Banyuts', 'Saqueadores de Tumbas', 'Peste Bubónica', 'Metal Oxidado', 'Adversario Apocalíptico' i 'Entre las Tumbas'.

Oblideu-vos de les atmosferes i les filigranes, aquí manen el metall i punk old school dels '80 on predomina l'agressivitat i el so potent, com s'acostuma a dir, "la mala hòstia, collons". Inclús hi ha inicis de pogo entre el públic, però no n'hi ha prou massa crítica. El concert dura aproximadament una hora i deixa satisfet al públic que gairebé omple la sala.

Finalment, arriba el moment dels gallecs Balmog. La sorpresa és que els de Soutomaior ja no són un trio, sinó un quartet. A Morg (baix), Virus (bateria) i Balc (veu i guitarra) se l'ha d'afegir Javi Bastard (guitarra i teclats) per donar més cos al so del grup en directe. Es tracta d'un personatge molt conegut a l'escena metall a Barcelona per ser també part dels Graveyard (Catalunya) i tenir l'estudi de gravació Moontower per on passen molts dels grups locals del gènere.

Els Balmog és un grup amb molt de recorregut al black metal a Espanya, els seus origens es remunten l'any 2003. Han publicat quatre discos de llarga duració 'Testimony of the Abominable' (2012), 'Svmma Fide'(2015), 'Vacvvm'(2018) i 'Eve'(2021) tot i que a la seva discografia també tenen una bona col•lecció d'EP's i splits.

Malgrat que les seves lletres són d'un to metafísic, influenciades per la literatura gallega i portuguesa: Fernando Pessoa, Xosé Maria Díaz Castro o Alfredo Castelao, el seu so va al gra, és un black death violent en el qual també es poden entreveure algunes lleus inflexions de heavy metal.

Em sorprèn que en el seu disc 'Eve' sonen més atmosfèrics que en directe, on la violència del so esclata durant un curt temps, diria que el concert no arriba a una hora de duració. Una llàstima, ens vam quedar amb ganes de més!

I amb aquestes ganes d'escoltar més música vam sortir de la sala en direcció a fer una visita al Hell Awaits de Nou de la Rambla, on van coincidir nombrosos assistents al concert. A partir de certa hora de la nit, tot i l'onada de calor, una espessa boira segurament d'origen gallec ho va cobrir tot amb el seu mantell blanc però d'igual densitat que la fosca impenetrable.