Aquesta setmana ha començat un nou capítol per al panorama de la música en directe de Hong Kong amb l'obertura de Tides, una sala de concerts de mida mitjana a Hung Hom, patrocinada per Live Nation, la companyia d'entreteniment amb seu als Estats Units. La sala de dues plantes i 2.700 metres quadrats es troba dins del complex comercial Whampoa, amb forma de iot, i té capacitat per a 1.500 assistents de peu.
Segons Live Nation, Tides es va concebre com una sala "plug-and-play" per a artistes, equipada amb sistemes de producció de qualitat de gira, so de 360 graus i posada en escena flexible. L'espai està dissenyat per acollir fins a 250 esdeveniments a l'any, des de concerts i espectacles d'humor fins a reunions corporatives i activacions de marca.
"Hong Kong fa temps que necessita una sala de mida mitjana i d'alta qualitat que pugui fer de pont entre els clubs petits i els grans estadis", va dir Joanna Yuen, directora general de Live Nation Hong Kong. "Tides proporciona aquest enllaç que falta, oferint tant als artistes emergents com als consolidats una plataforma professional per connectar amb el públic".
La cerimònia d'inauguració de dimarts va comptar amb actuacions en directe d'artistes locals com The Hertz, Le Shing i Beanies. El vocalista de The Hertz, Herman Wong, va assenyalar que la banda espera que el local fomenti una "cultura de sales en directe" local, similar a les vibrants escenes independents que han experimentat a l'estranger. "Vam actuar en moltes sales en directe de diferents països", va dir. "Prosperen perquè tenen locals excel·lents: Tides podria ser aquest lloc per a Hong Kong".
Les properes actuacions inclouen la japonesa Novelbright i el raper canadenc bbno$, i Live Nation confirma que el calendari del local ja té entre un 70 i un 80 per cent de reserva fins a finals d'any.
Disseny acústic i impacte comunitari
En un districte residencial densament poblat com Hung Hom, es preveien preocupacions sobre la possible contaminació acústica. Stephanie Bax, presidenta de Venue Development Asia de Live Nation, va abordar directament aquests problemes: "Vam gastar molt més del que s'esperava en acústica. Durant tots els esdeveniments de prova no hi va haver fuites de soroll i no hem rebut cap queixa oficial".
El sistema d'insonorització, desenvolupat per la consultora d'enginyeria Cundall, es va inspirar en la tecnologia de l'aviació. "Vam construir Tides com una bombolla de formigó", va dir el consultor Daniele Albanese. "Els materials acústics que vam utilitzar van ser dissenyats originalment per a avions".
Els funcionaris i els observadors de la indústria veuen el recinte com a part d'un esforç més ampli per impulsar "l'economia de concerts" de Hong Kong. La ministra de Cultura, Rosanna Law, va informar recentment que els concerts a gran escala van atreure 4,3 milions d'assistents entre el 2023 i el 2024, cosa que va contribuir amb 3.700 milions de dòlars de Hong Kong en despesa i 2.200 milions de dòlars de Hong Kong a l'economia.
Un nou centre cultural per a Kowloon
Més enllà de les seves característiques tècniques, la ubicació de Tides és simbòlica. Situat fora del tradicional corredor d'entreteniment Central-Harbourfront, porta la música en directe més profundament al teixit urbà de Kowloon. Live Nation espera situar-lo dins d'un nou centre cultural al costat del proper Hong Kong Coliseum, el Kai Tak Sports Park i el Centre Cultural East Kowloon.
"Tides és més que un recinte", va dir Yuen. «Forma part d'una visió per fer que la música en directe torni a ser accessible i impulsada per la comunitat a Hong Kong.»
Amb un disseny elegant, una enginyeria de so robusta i un ambiciós calendari d'actuacions, Tides està a punt de convertir-se en una pedra angular del paisatge cultural en evolució de Hong Kong: un lloc on els artistes internacionals de gires es troben amb la creativitat local sota un mateix sostre.
Amb acústica avançada, so de 360 graus i un calendari complet d'actes internacionals i locals, Tides vol redefinir l'escena musical en directe de Hong Kong des del cor de Kowloon.