En una mesura emblemàtica dels canvis en els hàbits de consum dels mitjans de comunicació, Paramount Skydance —la recentment fusionada empresa matriu d'MTV— ha confirmat el tancament permanent de tots els seus canals de televisió internacionals centrats en la música a finals del 2025. La decisió, que forma part de mesures més àmplies de reducció de costos, afectarà mercats com el Regne Unit, França, Alemanya, Austràlia, Brasil, Polònia i Hongria.
Tot i que el canal estrella MTV HD continuarà emetent programes de realitat com ara Geordie Shore i Catfish, la seva identitat com a plataforma centrada en la música ha desaparegut pràcticament. El tancament marca el final d'una institució cultural que, des del seu llançament als Estats Units el 1981 amb "Video Killed the Radio Star" de The Buggles, va revolucionar la manera com es promocionava, es consumia i s'experimentava la música a nivell mundial.
L'expansió internacional d'MTV —que va començar amb MTV Europe el 1987 i va seguir canals específics per a països com MTV UK el 1997— va unir milions d'espectadors al voltant de moments musicals compartits. Des de l'estrena de Thriller de Michael Jackson fins a l'explosió grunge de Nirvana a través de "Smells Like Teen Spirit", el canal va donar forma a la moda, el llenguatge i la identitat juvenil a través dels continents. Per a molts, MTV era més que una cadena de televisió: era una porta comunitària a la cultura pop global.
No obstant això, l'auge de YouTube, TikTok i el streaming a la carta ha fet que la televisió musical lineal sigui econòmicament insostenible. Segons experts de la indústria, els fans de la música ara prefereixen contingut personalitzat i basat en algoritmes a les emissions programades. "Ningú en guanya diners", va assenyalar una executiva de producció, reflexionant sobre la reducció dels pressupostos actuals per a vídeos musicals.
L'ex-VJ d'MTV, Simone Angel, va expressar la seva tristesa per l'anunci, qualificant el canal de "precursor d'Internet" i recordant la seva influència fins i tot darrere del Teló d'Acer. "MTV va ser el lloc on tot va confluir", va dir a la BBC. "Realment em trenca el cor".
Tot i que els canals musicals d'MTV van mantenir una audiència modesta (MTV Music va atreure 1,3 milions d'espectadors del Regne Unit el juliol de 2025), la realitat financera va resultar ineludible. Paramount pretén retallar fins a 500 milions de dòlars en despeses globals després de la seva fusió amb Skydance, cosa que provocarà no només tancaments de canals, sinó també acomiadaments i la cancel·lació de la programació original.
Malgrat el tancament, el llegat d'MTV perdura a través de les plataformes digitals, els VMA i el seu vast arxiu. Tot i això, per a una generació que va créixer esperant programes de compte enrere i estrenes de vídeos, el 31 de desembre de 2025 marcarà més que una decisió empresarial: tancarà el capítol final de la televisió musical com a experiència cultural compartida.
Paramount Skydance anuncia el tancament dels cinc canals de música internacionals dedicats d'MTV (MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV i MTV Live) a partir del 31 de desembre de 2025, cosa que marca la fi definitiva del paper de dècades d'MTV com a emissora global de videoclips.