AgendaConcerts.cat

🎉 Des del 2011 compartint l’amor pels directes · “Si sona en viu, aquí ho trobaràs.”

T’agrada el que fem? Convida’ns a un cafè! ☕ Cada glop ajuda a mantenir viva l’agenda 🎸


Prefereixes crypto? Ens pots ajudar amb Bitcoin ₿:

bc1qm0c7nm59qme7arra9fw72z3kavqljwnlaa76rh

La nota final del bruixot: recordant Hermeto Pascoal, el visionari musical

El compositor i multiinstrumentista brasiler Hermeto Pascoal mor als 89 anys, deixant enrere un llegat de creativitat i innovació sense límits.

🗞️ Publicat el: 14 September 2025 · Actualitzat el: 14 September 2025

El món de la música lamenta la pèrdua d'Hermeto Pascoal, el mestre brasiler el geni del qual va transcendir gèneres i va redefinir els límits del so. Conegut afectuosament com "El Bruixot" per la seva estranya habilitat per extreure melodies de les fonts més inesperades, ja sigui un porquet viu, teteres plenes d'aigua o fins i tot el brunzit de la natura mateixa, Pascoal va morir el dissabte 13 de setembre de 2025, als 89 anys. La seva mort va ser confirmada per un missatge emotiu compartit als seus comptes oficials de xarxes socials, que afirmava que "va fer la transició al regne espiritual envoltat de familiars i companys músics".

Al més pur estil de Pascoal, l'anunci va afegir un toc poètic, assenyalant que en el moment exacte de la seva mort, el seu grup estava actuant a l'escenari, assegurant-se que la música que tan profundament apreciava no deixés mai de funcionar. "Si voleu honorar-lo", continuava el missatge, "deixeu que ressoni una sola nota, d'un instrument, de la vostra veu o d'una tetera, i oferiu-la a l'univers".

Una vida de creativitat i innovació
Nascut el 22 de juny de 1936 a Lagoa da Canoa, Alagoas, Brasil, Hermeto Pascoal va créixer en un entorn humil. Com a nen albí, es va estalviar treballar al camp a causa de les preocupacions sobre l'exposició al sol, cosa que li va permetre submergir-se en la música des de ben petit. Quan tenia 10 anys, Pascoal ja havia començat a tocar l'acordió del seu pare, desenvolupant una profunda connexió amb el so. Sovint fabricava instruments improvisats a partir d'objectes quotidians, experimentant amb melodies inspirades en el cant dels ocells i altres sons naturals.

La carrera de Pascoal va enlairar-se quan la seva família es va traslladar a Recife, on va perfeccionar les seves habilitats com a músic abans d'aventurar-se a Rio de Janeiro i São Paulo. A la dècada de 1960, va cofundar grups innovadors com el Sambrasa Trio i el Quarteto Novo, combinant estils tradicionals brasilers com el chorinho, el baião i el frevo amb influències de jazz i avantguarda. Les seves col·laboracions amb figures destacades com Elis Regina, Airto Moreira i Flora Purim el van impulsar a l'escenari internacional, culminant en la seva fatídica trobada amb Miles Davis.

Davis, una de les icones més grans del jazz, es va referir a Pascoal com "el músic més impressionant del món" després de convidar-lo a contribuir al seu àlbum seminal Live Evil (1970). La seva col·laboració va començar amb una anècdota inusual: durant la seva primera trobada, Davis va convidar Pascoal al seu ring de boxa privat. Segons Pascoal, va donar un cop de puny que va deixar Davis impressionat, i potser lleugerament ferit.

L'art de desafiar les etiquetes
Al llarg de la seva vida, Pascoal es va resistir a categoritzar la seva música simplement com a "jazz". En canvi, la va descriure com a "música universal", inspirant-se en diverses tradicions i rebutjant els límits convencionals. Les seves composicions eren fluides, imprevisibles i profundament originals, cosa que les feia difícils d'encasellar. Aquesta filosofia va ser evident en àlbums com Slaves Mass (1977), on va utilitzar els xiscles d'un porquet com a part de la introducció d'una cançó, un testimoni de la seva experimentació intrèpida.

Fins i tot en els seus últims anys, Pascoal va seguir sent una força vibrant a l'escena musical. Pocs mesos abans de la seva mort, va oferir una actuació memorable al Circo Voador de Rio de Janeiro el juny de 2025, convertint el concert en una alegre celebració del seu proper 89è aniversari. La seva energia i passió van inspirar les generacions més joves de músics, molts dels quals li atribueixen haver-los animat a superar els límits creatius.

Llegat i homenatges
La notícia de la mort de Pascoal va reverberar arreu del món, provocant homenatges d'artistes, crítics i fans per igual. El cantant brasiler Caetano Veloso va escriure a Instagram: "Hermeto Pascoal és un dels punts més alts de la història de la música al Brasil". Mentrestant, Margareth Meneses, ministra de Cultura del Brasil, el va elogiar com "un etern 'Brujo' que va transformar la música brasilera en alquímia sonora".

La causa de la mort van ser complicacions derivades d'una fibrosi pulmonar avançada, segons un comunicat de l'Hospital Samaritano Barra de Rio de Janeiro. Pascoal havia estat hospitalitzat des del 30 d'agost de 2025, després d'un deteriorament de la seva salut durant una gira europea. Tot i rebre una àmplia atenció mèdica, el seu estat va empitjorar en els seus últims dies.

Un comiat poètic
D'acord amb l'ètica de tota la vida, el missatge de comiat de Pascoal instava els fans a trobar consol en el llenguatge universal de la música. L'anunci de la seva mort va acompanyar un poema que va escriure, titulat "Toquen, canten, mi querida gente". Els seus versos finals resumeixen el seu esperit:

"La música pot salvar el món / Mentre vivim, és la major font de l'infinit / Amb alegria i plaer / Toquen, canten, mi querida gent / Fins a la primera campana del matí".

Mentre el món de la música reflexiona sobre les seves extraordinàries contribucions, el llegat d'Hermeto Pascoal perdura a través dels seus enregistraments atemporals, la seva influència en innombrables músics i la màgia perdurable de la seva "música universal". Tot i que el bruixot pot haver tocat la seva nota final, la seva simfonia continua viva.

Hermeto Pascoal, el llegendari músic brasiler conegut com "El Bruixot", ha mort als 89 anys. Venerat per la seva capacitat de crear música a partir d'instruments poc convencionals i les seves composicions que desafien els gèneres, Pascoal deixa una empremta indeleble en la història de la música mundial.